Blog

9 narzędzi, które pomogą Ci usprawnić onboarding
Chcesz budować atrakcyjny wizerunek pracodawcy? Zależy Ci na wysokim zaangażowaniu pracowników od pierwszych dni ich pracy? Pamiętaj: w osiągnięciu tych celów może Ci pomóc skuteczne i sprawne wdrażanie pracowników do organizacji. Szukasz narzędzia do onboardingu? Sprawdź, jak w procesie wdrażania nowych pracowników wykorzystać platformę internetową emplo.
1. Bazy wiedzy
Stwórz bazę wiedzy dla nowych pracowników. Zamieść w niej informacje, które ułatwią im pierwsze tygodnie i miesiące pracy, np.:
- prezentacje wdrożeniowe,
- informacje HR (np. dot. benefitów i pracy zdalnej, spis osób, z którymi należy się kontaktować w określonych sytuacjach),
- wzory dokumentów i regulaminy,
- identyfikację wizualną marki,
- informacje o produktach i świadczonych przez Was usługach.
2. Wnioski
Dostęp do systemu, prośba o wizytówki, chęć korzystania z benefitów – wraz z przyjściem nowego pracownika rusza obieg wielu dokumentów. Usprawnij proces składania i akceptowania wniosków, przenosząc go do wersji elektronicznej – zadbaj o to, żeby nie zajmował za dużo czasu menedżerom i działowi HR oraz nie sprawiał problemu pracownikowi w trakcie onboardingu.
Stwórz listę wniosków, z których w Waszej firmie korzystają nowe osoby. Wypełnią go za pomocą kilku kliknięć i prześlą do osoby, która odpowiada za akceptację konkretnego dokumentu.
Dzięki procesowi w wersji online nowi pracownicy nie będę musieli tracić czasu na poszukiwanie właściwego szablonu dokumentu i osoby, której trzeba go przekazać. Dostaną także automatyczne powiadomienie o statusie swojego wniosku.
Zobacz darmową wersję demo >>
3. Struktura firmy i profile pracowników
Pomóż nowemu pracownikowi szybko poznać firmę – jej strukturę i poszczególne zespoły. Zachęć go do odwiedzenia zakładki Firma, w której sprawdzi, kto kieruje organizacją i poszczególnymi zespołami. Dzięki podglądowi profili pracowników dowie się, kto odpowiada za konkretny obszar.
Dostęp do tych informacji sprawi, że nowy pracownik bez problemu odnajdzie osobę, z którą najlepiej omówić dany temat i szybciej zintegruje się z firmą.
4. Aktualności
Dzięki dostępowi do aktualności nowy pracownik w trakcie onboardingu będzie na bieżąco ze wszystkim, co dzieje się w firmie. Szybko dowie się, jak wygląda komunikacja w nowym miejscu pracy, kto odpowiada za publikowanie określonych komunikatów, co jest ważne z punktu widzenia kierownictwa i poszczególnych zespołów.
Co więcej – emplo umożliwia nowemu pracownikowi przeglądanie archiwalnych wiadomości. Dzięki temu nowa osoba może sprawdzić, co ważnego działo się w firmie przed jej przyjściem. W zależności od tego, jakie informacje zostaną opublikowane na firmowej tablicy, dowie się np., kiedy pozyskaliście nowego klienta, kiedy wystartowała dana kampania, jakie wydarzenia były organizowane dla pracowników.
Pamiętaj: funkcjonalności emplo możesz włączać w zależności od potrzeb firmy. Wybierz te narzędzia do onboardingu, z których chcesz korzystać. Chętnie pomożemy Ci w wyborze >>
5. Grupy dyskusyjne
Zaproś nowego pracownika do wybranych grup dyskusyjnych: firmowych związanych np. z konkretnym projektem czy pracą zespołu, oraz społecznościowych, poświęconych m.in. zainteresowaniom i hobby. Dzięki temu pracownik:
- szybciej wyrówna poziom wiedzy,
- wdroży się w realizację konkretnych zadań,
- pozna tryb Waszej pracy,
- poczuje się częścią firmowej społeczności.
6. Cele na okres próbny
Ułatw menedżerom zarządzanie pracą nowych osób, a pracownikom szybsze wdrożenie się w swoje obowiązki. Przydzielone cele na okres próbny pracownik może wpisać do emplo.
System będzie przypominał pracownikowi o konieczności aktualizacji celów. Menedżer będzie mógł z łatwością kontrolować proces wdrożenia nowej osoby i szybko pozna jej efektywność.
Zobacz darmową wersję demo >>
7. Ankieta po onboardingu
Po pierwszych dniach pracy warto zebrać od nowych pracowników kilka informacji, które pomogą Ci sprawdzić, czy proces onboardingu przebiega zgodnie z planem. Przygotuj w emplo krótką ankietę, w której zapytasz pracownika m.in. o to, czy pierwszego dnia stanowisko pracy było odpowiednio przygotowane na jego przyjście – czy dostał komputer z loginami do systemów i kartę do drzwi wejściowych. Zapytaj, czy otrzymał informacje dotyczące np. urlopów i benefitów.
Ankiety możesz przeprowadzać także w późniejszych etapach onboardingu. Możesz zapytać m.in.:
- czy zakres jego obowiązków pokrywa się z zakresem przedstawionym podczas rozmowy kwalifikacyjnej,
- jak ocenia atmosferę panującą w dziale/firmie,
- czy wie, do kogo należy zgłosić się z konkretnym tematem,
- na ile prawdopodobne jest, że poleciłby pracę swoim znajomym.
Dzięki ankietom dowiesz się, które elementy onboardingu wymagają poprawy i jakie kwestie dotyczące wdrażania nowych osób omawiać z menedżerami. Nowi pracownicy poczują z kolei, że firma od początku liczy się z ich zdaniem i dba o ich komfort pracy.
Zobacz darmową wersję demo >>
8. Test wiedzy po okresie próbnym
Zbadaj poziom wiedzy pracowników po okresie próbnym. Sprawdź np., czy zapoznali się z podstawowymi zasadami pracy, czy znają strukturę, wartości i misję firmy. Zapytaj o procesy sprzedażowe czy też wewnętrzne procedury.
Korzystaj z prostego kreatora testów w emplo – decyduj o liczbie pytań i zasadach punktacji. Osoby z największą liczbą punktów możesz nagradzać np. firmowymi gadżetami :).
9. Ocena pracy i kompetencji po okresie próbnym
Stwórz szablon oceny pracy po okresie próbnym. Do udziału w procesie zaproś wybrane osoby (np. pracownika i jego przełożonego). Poproś, aby określili, w jaki sposób oceniają realizację dotychczasowych zadań, wskażą ewentualne obszary do poprawy. Przejrzysty raport pozwoli im z łatwością omówić wybrane zagadnienia i wyciągnąć potrzebne wnioski na przyszłość.
Pamiętaj: z emplo można korzystać na każdym urządzeniu z dostępem do internetu oraz poprzez aplikację mobilną. Dzięki temu pracownicy mają stały dostęp do potrzebnych informacji, co jeszcze bardziej usprawnia proces onboardingu.
Chcesz sprawdzić, jak wykorzystać wybrane narzędzia emplo w swojej firmie? Zobacz bezpłatne demo!

Od kilku lat związana z marketingiem online. Zajmuje się m.in. koordynacją kampanii produktowych i content marketingowych oraz redakcją różnego rodzaju treści, m.in. na serwisy internetowe.
Related Posts

Większa rotacja, częstsza nieobecność w pracy, a nawet mniejsza satysfakcja klientów z naszych usług – tym może skutkować niskie zaangażowanie…

Jeśli chcesz używać siekiery, najpierw naucz się nią posługiwać. W przeciwnym razie odrąbiesz sobie ręce. Takie słowa wypowiedział do mnie…

Sprzedaż – serce, pompa firmy, także może mieć swoją „wieńcówkę” i przechodzić ostrą niewydolność. Że to organ ważny i czuły,…

Przeprowadzka do nowego biura to złożony i czasochłonny proces. Warto go dobrze zaplanować – nie tylko od strony logistycznej, lecz…

Twoi pracownicy spędzają dużo czasu poza biurem? Podróżują po kraju i za granicą? Chcesz mieć większą kontrolę nad ich nieobecnościami…

Spotykasz się z opinią, że intranetu nikt nie czyta i nie warto tam nic zamieszczać? A może zastanawiasz się, jak…

Sens komunikacji nigdy się nie zmienił. Ludzie przekazują i pozyskują informacje. Nie zmieniła się również waga tego procesu. To, co…

2020 był rokiem przełomowym dla wielu firm. Pojawiły się nieznane dotąd problemy, których rozwiązanie wymagało dynamicznego wdrożenia zgodnego z sytuacją…

Komunikacja wewnętrzna jest najbardziej doceniana, kiedy wspiera działania biznesowe organizacji, dlatego kluczowe jest dopasowanie jej działań do aktualnych wyzwań, przed…

Dziesiątki maili dziennie. Stosy drukowanych i skanowanych dokumentów. Chaos informacyjny. To niestety rzeczywistość wielu polskich firm. Czas dogonić pracowników, którzy…

Istnieje możliwość, że co czwarty pracownik nie ma do Ciebie zaufania. Według badań przeprowadzonych przez Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne jedna czwarta…

Podczas pracy zdalnej, wyjazdu służbowego, w drodze do biura – korzystaj z wybranych funkcjonalności firmowej platformy na ekranie telefonu. Sprawdź,…

Dział komunikacji wewnętrznej powinien, obok innych zadań, pełnić funkcję agencji contentowej (reklamowej, eventowej, PR, digital…) dla pracowników. Merytorycznego partnera, który…

Kiedy myślisz o wdrażaniu narzędzi dla całej firmy, ogarnia Cię panika? Bez obaw – ten proces nie musi być bolesny….

W Twojej głowie rysuje się wdrożenie nowoczesnego intranetu, ale przypominasz sobie, że 50% pracowników firmy nie ma służbowego maila? Zastanawiasz…